Mitt hus er ikke perfekt

Mange ganger når jeg ser på fine interiør bilder på  blogger er det lett å tenke at jeg må gjøre noe med mitt hus, for det er ikke fint nok og lett å bli mismodig på alt som skulle vært ryddet, og det som ikke er ferdig. Ikke misforstå: Jeg er veldig fornøyd med mitt hjem:) men det er lett å fokusere på det negative og se på alt man ikke får til eller orker. For eksempel:

Vinter klær som er hentet fra loftet for uker siden, men ikke pakket ut.. eller

Eller sommertøyet som ikke er ferdig pakket ned for vi var på reise i varme strøk og kom hjem ,bare for 1 mnd. siden. Her står det enda;) Alt handler jo om prioritering. Har man lite krefter, vil man ikke bruker det opp på rydding, men være sammen med barna. Der har jeg vært. I lang tid måtte jeg ha hjemme-hjelp, 3 personer kom hver fredag og vasket huset, skiftet på senger,( halvparten hver gang) Og vi hadde det skitneste huset på runden! fikk vi høre. Men vi hadde da tre små barn som dro inn sand og diverse. Nå er jeg takknemlig som ikke sliter med det jeg gjorde da, men har masse krefter:)) men tiden min må jeg prioritere nå også, og smerter og plager kommer innimellom, også for meg, og noen ganger må man hive inn “håndkleet” for noen dager

Kofferten som ikke er ferdig pakket ut etter jente-turen for 2 (?) uker siden.

Før kunne dette stresse meg skikkelig, og jeg er en person som er opptatt av  av å ha det estetisk og fint rundt meg for å trives. Men etter å ha opplevd mye sykdom der jeg ikke har kunnet gjøre NOE, så har jeg mer tålmodighet, og har blitt flinkere til å prioritere. Jeg har prioritert å gå og vaske håret til min mamma på 86. Jeg har prioritert å ta lange telefonsamtaler med venninner som er syke. Jeg har prioritert å besøke venninne og få besøk, for jeg selv trengte oppmuntring

I dag orket jeg heller ikke å re sengen, og det er ikke ofte..:

Så nå får du se min uoppredde seng med sengetøy som ikke er strøket og “stylet” med puter og sengeteppe. Noen ganger er hverdagen sånn, og vi trenger ikke føle oss mislykket som kvinner de dagen vi ikke greier alt! Før slet jeg mye med følelsen av å være mislykket. Jeg måtte være perfekt og flink, da følte jeg meg vel og da jeg ble kronisk syk, kom også depresjonen. Jeg kunne ikke prestere lengre.

Takk og pris at jeg er frisk i dag, kan man bli frisk fra kroniske sykdommer? Jeg tror at det som ikke er mulig for mennesker,er mulig for Gud, og i sykdomsperioder trenger man selvfølgelig mennesker rundt seg, men troen på en Gud har hjulpet meg, og jeg har faktisk flere legeærklæringer på at jeg har blitt frisk, på mirakuløst vis! Ingen kan forklare hvorfor. Men jeg er veldig takknemlig<3 Nå skal jeg kose meg og drive med det jeg har lyst til, jeg vil nyte livet:D

Jeg er fornøyd med senge-gavelen jeg og min mann har laget av en gammel dør: En anne gang får du kanskje se den med fint strøket blonde sengetøy og mitt arvede sengeteppe;)

Stort sett kveld bruker vi å rydde bordet før vi tenner lys. I dag er meg, katten og kokke-lærling datteren hjemme og sitter under teppet mens det går i bøker, musikk, tv og data.

Så kjenner du behov for å slappe av, så gjør det med god samvittighet<3 Vi får energi av forskjellige ting, jeg kjenner kreativiteten og inspirasjonen kommer hvis jeg får se på fine bilder for eksempel, så derfor vil jeg dele noen fine bilder med deg også og håper det kan inspirere deg til å skape noe koselig i hjemmet ditt, når du finner kreftene og imens er det godt å ha noe å glede seg til og over:)

 Nyt de gode dagene og de vonde; gjør det beste ut av de uten dårlig samvittighet<3 Nå skal vi kose oss med frossenpizza;) og en sjokoladebit til dessert, mens mannen spiser nok overtidsmat på jobben;)

12 thoughts on “Mitt hus er ikke perfekt

  1. Hei kjære deg.

    Det er nok slik det er hos de fleste, kjente meg godt
    igjen jeg ihvertfall. Her i huset er det aldri ryddig,det
    er bare på bloggbildene det. Godt å høre at du er
    blitt frisk,at helsa er god er det viktigste,tross alt.🙂
    Syns det er sjarmerende med rot også jeg,det skal
    jo vises at det bor folk i huset. Du skulle ha sett syrommet
    mitt,wæææ hehe.

    Stor klem fra Mette.

  2. Fine ord, Lisbeth. Det er ikke enkelt å få alt til når kroppen nekter… Da er det godt at man kan erkjenne at ting kan flyte til tider… Selv er jeg så glad for mine gode hjelpere som kommer en gang i uken og vasker. Kunne vanskelig klart meg uten…! Ta vare på øyeblikket! God klem,

  3. Kjempefint skrevet, Lisbeth! Hilsen meg som ligger under teppet og spiller Wordfeud mens det flyter rundt meg. Vaskemaskinen jobber i det minste…

    Og forresten, en/jeg føler seg aldri helt hjemme i et hus som er helt strøkent. Det mister liksom sjarmen og blir for sterilt. Det viktigste er at det er noenlunde rent – at en ikke får astma av å være der…😉

  4. Dette var godt å lese. Det er ikke mange som har det perfekt
    hele tiden. Det nekter jeg å tro. Mange ting er viktigere i livet enn å rydde og vaske hele tiden. Godt å høre at du er frisk nå. Det er tøft å være så syk at en trenger så pass med hjelp. Ønsker deg mange gode dager fremover. Klem fra meg🙂

  5. Kjempeflott skrevet!!!
    Det er helt sant som du skriver,å jeg tror at dette er noe som gjelder de fleste,hvem har vel et strøkent hus fra topp til tå døgnet rundt?!
    Det har hvertfall ikke jeg,man skal jo se at det faktisk bor folk i huset;)
    Så bra å høre at du ble frisk fra en kronisk sykdom,det er jo helt fantastisk!!!
    Godt å høre at du har troen,en god trygghet i mørke tider!
    Kjempeflott hjem dere har:)
    Koselig hilsen du la igjen hos meg:)
    Ha en finfin dag!
    Klem Caroline

  6. Her er huset som regel kaos også..😉 er ikke ryddig av meg, og med tre andre i huset som absolutt ikke er det, blir det mye å rydde opp…

    Men det er jo ikke det som er det viktigste🙂 familien er viktigere enn perfekt hus :9 ogs om det står på veggen hos oss: my house was cleen last week, sorry you missed it.

  7. Å, takk og lov for sånne som deg som viser sitt sanne jeg – og som våger det! Alt må ikke være strøkent eller perfekt alltid, det er ikke slik vi mennesker er. Litt kaos er dessuten tegn på kreativtet – og det er bra😉
    Likte dette innlegget veldig godt – og ikke minst det du deler om din sterke tro – og at ingenting er umulig for Gud. SÅ enig!❤ Du er fantastisk! Ønsker deg en nyydelig ny uke🙂 klem klem

  8. Ååå🙂 så godt skrevet!!
    E så enig, nesten som å lese egne tanker….!!
    Fant bloggen din via MarianneLeanora🙂
    Har ikke blogg selv….enda….har lyst men noe holder igjen.
    Så inntil videre kalle jeg meg “blogger uten blogg” og kose meg med andres blogg.
    Og legg meg til som følger hos deg🙂
    Marit Sunniva Brækken

  9. Da fikk jeg endelig ruslet litt rundt og gjort meg bedre kjent hos deg. Tror det er nettopp det at blogglandia er så vakkert som gjør at det er så godt å bruke så mange timer her inne. Samtidig er det så inderlig godt når noen- som deg, stopper opp og viser den “normale” siden av et hjem også. Selv i de mest glitrende og plettfrie hjem finnes det rot, og det er deilig! Godt er det også å finne kreative bloggere, og hos deg fant jeg det også. Jo takk, jeg rusler gjerne rundt med kaffekoppen hos deg også. Da titter vi litt hos hverandre da😀

    God natt fra Huldra, som er glad du ville bli med meg på ferden🙂

  10. Der har du din gave ja- du har delt den ser det ut som og har den – den opprinnelige veien for en dør🙂
    Jeg bruker ikke blitz- og det er mange bilder som havner i papirkurven. Takk for at du syntes bildene er fine- flaks det da🙂

    God Påske klem fra Monica

Leave a Reply

